Sharing is caring - Twitter för lärare

För 1,5 år sedan skrev jag om lärare och sociala medier. Texten hittas här. Under den här tiden har Twitter kommit att bli en riktig favorit för mig och därför kommer jag i detta inlägg att berätta varför Twitter är så himla bra för lärare.

Varför?

Alla har säkert sina egna orsaker till att de använder tjänsten. Själv använder jag Twitter främst för att:

1) hänga med i skolutvecklingen: hitta nya idéer till undervisningen, nätverka med andra lärare, läsa om det nyaste inom pedagogiken osv. Därför följer jag många finsk-, svensk- och engelskspråkiga lärare, rektorer, undervisningschefer, bildningsdirektörer och organisationer. Via dem får jag en massa nyttiga länkar till skolrelaterade nyheter, intressanta blogginlägg, info om evenemang och kurser, tips på bra appar och mycket annat.

2) få ta del av de färskaste nyheterna. Alla nyhetsbyråer och dagstidningar har ett eller flera Twitterkonton, det är bara att välja och vraka bland dem för att hitta de som man vill följa.

För mig är Twitter en outsinlig källa till inspirerande material och fräscha idéer. Gratis fortbildning helt enkelt.

Hurdant Twitterflöde du får beror på vem du väljer att följa.

Hur?

På Twitter kommunicerar man med "tweets", dvs. meddelanden som består av högst 140 tecken. Några förklaringar:

RT: retweet, dvs. om du läser ett tweet som du vill dela till dina följare så klickar du på retweet.

MT: modified tweet, nästan som RT, men om du vill kan du skriva in en kommentar och förkorta det ursprungliga tweetet för att få allt att rymmas med.

#: hashtag, hashtagg, brädgård etc. Används framför ett ord för att folk lättare ska hitta intressanta tweets. Exempelvis kan man söka #OPS2016 på Twitter och då får man läsa tweets som har med den nya läroplanen att göra. Ett annat exempel är hashtaggen #winellskadagen som användes på fortbildningsdagen i Winellska skolan den 15.11.2014. På plats och ställe fanns en twittervägg där man såg allt som twittrades med hashtaggen #winellskadagen. Deltagarna kunde följa med vad de andra twittrar om och de som inte var närvarande kunde ändå få en liten inblick i dagens teman.

@: alla twitterkonton har ett användarnamn som börjar med @-tecknet. Om du t.ex. vill ställa en fråga till undervisningsminister Krista Kiuru, så ska du skriva @KristaKiuru i tweetet.

Pga. det begränsade antalet tecken använder många även andra förkortningar. Några vanliga i "lärartweets" är Ts = teachers, Ss = students, w/ = with, schl = school

Här retweetade jag amerikanska läraren @mareenakohtala som jag följer. Dessutom modifierade jag
tweetet lite då jag undrade om några finska skolor månne deltar. Både mina följare och
de som läser hashtaggen #kidscancode ser detta tweet.

På Twitter är man inte "vän" med någon på samma sätt som t.ex. på Facebook. I stället följer man dem man vill följa. Om man inser att den man börjat följa inte twittrar om sådant som man vill läsa om, så kan man avfölja när som helst. Folk tar inte illa upp och de som har många följare kommer inte ens att lägga märke till att någon försvunnit. Jag följde tidigare några skolgurun som mest twittrade på spanska och det blev lite jobbigt i längden då det krävde en del översättningsarbete. Så den gången avföljde jag pga. språket, inte innehållet.

Vad?

Du kan välja att skriva egna tweets, retweeta andras, dela länkar...eller enbart läsa andras tweets. Du väljer själv. Om du hittar något riktigt bra, som du vill att även dina följare ska få ta del av så kan du retweeta. Du också göra tweetet till en "Favorit" (stjärnmärka tweetet), för att hitta det senare. Alla dina "Favoriter" samlas på ett ställe så att det är lätt att hitta dem på nytt. Favoritstjärnan kan också användas när man vill visa att man gillat någons tweet.

Flödet ser lite annorlunda ut i mobilappen. 

När?

Många kan tycka att de inte har tid med sådant här. Själv tar jag några korta stunder nästan varje dag. Oftast ögnar jag igenom Twitterflödet då jag äter frukost - barnen vet att jag läser nyheter på mobilen. Om jag hittar något intressant, t.ex. ett YouTube-klipp eller en länk till en blogg, men inte har tid just då så lägger jag tweetet i mina favoriter och läser det senare. Jag följer över 500 olika personer och instanser, så jag läser verkligen inte hela flödet. Jag vet att jag missar många nyttiga länkar och nyheter, men jag vet att jag ändå inte skulle kunna ta in så mycket mer än vad jag nu gör.

Vem?

Vem ska man då följa? Jag har hittat många bra twitterkonton genom att kolla vem som följer vem. Om du vill följa finlandssvenska lärare så lönar det sig att ta en titt på dem som följer @FSLararforbund. Kolla in följarna till @oajry om du vill följa finskspråkiga lärare. Kanske du också vill följa dina kollegor, rektorer, tjänstemännen inom kommunens bildningsväsende, Utbildningsstyrelsen (@Opetushallitus) och undervisningsministern som jag tidigare nämnde? Twitter kan även ge förslag på konton att följa när den sett hurdana konton du är intresserad av. Sökrutan i Twitter är också användbar - testa med att skriva "teacher", "education" "iPad" osv. så hittar du säkert en mängd intressanta Twitterkonton. Via hashtaggar hittar man också nya att följa, vilket jag gjorde senast igår då jag läste tweets från #winellskadagen.


Detta var i korthet nyttan av Twitter för lärare. Berätta gärna om det saknas något väsentligt. Jag var absolut inte den första och inte heller den sista som skriver om ämnet och för utförligare instruktioner rekommenderar jag att du googlar guide/vägledning/instruktioner + Twitter. Eller skriver en fråga i kommentarsfältet så berättar jag mer.

Lycka till med twittrandet!

Kommentarer

Populära inlägg